ارزش واقعی ربع سکه

حباب عجیب و غریب ربع سکه!

  • با افزایش التهاب در بازار ارز و طلا که با افت شدید ارزش ریال همراه است ، قیمت هر سکه تمام از 18 میلیون تومان فراتر رفته است. در این میان مساله ی عجیب و قابل تامل قیمت ربع سکه است. ارزش واقعی هر ربع سکه همانگونه که ازاسم آن پیداست یک چهارم یک سکه تمام است لذا قیمت خرید چهار ربع سکه هم نباید تفاوت چندانی با قیمت خرید یک سکه تمام داشته باشد. اما در زمان تهیه این گزارش، قیمت هر ربع سکه به بیش از هشت میلیون و هشتصد هزار تومان رسیده که این قیمت بیش از دو برابر ارزش واقعی طلای موجود در آن است به شکلی که برای خرید چهارربع سکه که باید معادل یک سکه باشد باید به جای 18 میلیون تومان، بیش از 35 میلیون تومان پرداخت انجام داد . بررسی قیمت ربع سکه نشان می دهد که حباب قیمت ربع سکه بیشتر از اصل قیمت ذاتی آن شده است. یکی از دلایل این حباب قیمتی نامعقول موضوع تقاضاهای خرد است. در واقع مردم از ترس از دست رفتن ارزش پولشان، پس اندازهایشان را تبدیل به سکه به عنوان یک دارایی امن در مقابل تورم تبدیل می کنند و در این میان کسانی که پس انداز قابل توجهی ندارند هم در تلاشند که از این قافله عقب نمانند و عملا در این مسیر به ناچار یک دارایی را به بیش از دوبرابر ارزش واقعی خرید می کنند.
  • علی رغم اینکه حباب قیمتی در سکه تمام هم وجود دارد و حدود 13 درصد از قیمت خرید سکه تمام را نیز حباب قیمتی تشکیل داده و این حباب برای نیم سکه حدود 31 درصد است ولی این درصد در مورد ربع سکه بالغ بر 54 درصد محاسبه شده است. یعنی فرد سرمایه گذار با خرید یک ربع سکه حتی به اندازه نصف مبلغ پرداختی هم طلا تصاحب نمی کند.
  • مساله چیست و مشکل کجاست؟ یکی از علل اصلی این نابسامانی عدم وجود گزینه مناسب برای سرمایه گذاری قانونی، جذاب و کم ریسک برای سرمایه گذاران خرد و کم توان مالی است که آنها را به سمت خرید ربع سکه سوق می دهد. در بازاری که خرید ارز برای پس انداز غیرقانونی است(بیش از 2000 دلار) ، بازار بورس به دلیل نوسانات زیاد اعتماد سرمایه گذاران خرد را سلب کرده است، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات وجوه سنگینی نیاز دارد و عملا بخشی از جامعه توان خرید ملک و یا سرمایه گذاری در آن را برای خود متصور نیستند، بازار رمزارزها هم غیر قانونی است و هم پرریسک و سود صندوقهای با درآمد ثابت و اوراق هم تکاپوی نرخ بالای تورم را نمی کنند، هجوم مردم به خرید سکه و بخصوص ربع سکه نباید خیلی خارج از تصور تلقی شود.
  • راهکار چیست؟ به نظر می رسد تقویت ابزارهای مالی در بازار بورس و اوراق بهادار کشور و تقویت دیدهای بلندمدت به بازار سرمایه نزد متولیان و سیاست گذاران این بازار جهت توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بورس توسط سرمایه گذاران خرد که می تواند منجر به افزایش ضریب نفوذ بورس سهام و اوراق بهادار شود می تواند یکی از راه چاره های اصلی برای رفع مشکلات این چنینی باشد. در این میان صندوق هایی مانند صندوق املاک و مستغلات که سرمایه گذار خرد هم میتواند پس انداز خود را تبدیل به یک دارایی کم ریسک کند و هم مطمئن باشد که از قافله تورم عقب نخواهد ماند می تواند پناه گاه مناسبی برای پس انداز های خرد قشر آسیب پذیر باشد و درمانی سیستماتیک و اصولی برای این بیماری در بازار سرمایه گذاری تلقی گردد.