بررسی جامع مدیریت اموال خانوادگی در ایران

مدیریت اموال خانوادگی در ایران (Family Office)‌ برای اشخاص متمول دارای حداقل یک میلیون دلار  دارایی ( HNWI )، بسیار حائز اهمیت است.

در این نوشتار ما به تعاریف و ماهیت آن برای بهره‌مندی از مدیریت ثروت کارآمدتر می‌پردازیم.

مدیریت اموال خانوادگی (Family Office) چیست؟

این کسب و کارها شرکت‌های مدیریت ثروت خصوصی هستند که نیازهای مالی افراد و خانواده‌های ثروتمند را به کمک راه‌حل‌های کاملا اختصاصی با درصد اطمینان بالایی از موفقیت پاسخ می‌دهند.

مدیران این نوع از شرکت‌ها با ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی و ارائه خدمات جامعی در زمینه‌های مرتبط، به تنوع بخشی و افزایش سود سبد سرمایه‌گذاری مشتریان خود کمک می‌کنند. علاوه بر این در زمینه‌هایی مانند کنترل ریسک و تهیه برنامه و اسناد حاکمیت خانوادگی جهت اطمینان از حفظ ثروت خانواده بین نسل‌های بعد نیز فعالیت می‌کنند.

انواع شرکت‌های مدیریت اموال خانوادگی

در ابتدا این شرکت‌ها صرفا خدمات مدیریت مالی را به یک خانواده بسیار ثروتمند ارائه می‌کردند که به مدیریت اموال خانوادگی تک خانواده (SFO) مشهور بود.

با افزایش تعداد خانواده‌های متمول، میزان تقاضا برای دریافت این خدمات بالا رفت که منجر به افزایش هزینه‌ خدمات ارائه شده توسط آنها شد. تعدادی از خانواده‌ها به منظور کاهش هزینه‌ها و همچنین بازدهی بیشتر، اقدام به یکپارچه سازی دفاتر خود کردند. بدین ترتیب مدیریت اموال خانوادگی چند خانواده (MFO) پدیدار گشت که قشر وسیع‌تری از جامعه افراد ثروتمند را در بر می‌گرفت.

چرا به شرکت‌های مدیریت اموال خانوادگی نیاز خواهیم داشت؟

مدیریت اموال خانوادگی به چند دلیل از اهمیت بالایی برای خانواده‌های ثروتمند برخوردار هستند. اول اینکه راه حلی برای خانواده‌ها و افراد ثروتمند ارائه شده است تا بتوانند دارایی و اموال خود را با استفاده از سرویس‌هایی مانند برنامه ریزی مالی، مدیریت سرمایه گذاری، برنامه ریزی مالیاتی، کارگزاری املاک و مستغلات، در کنار خدمات اختصاصی دیگر به صورتی کارآمد اداره کنند. همچنین یکی از مزیت‌های مدیریت اموال خانوادگی فراهم کردن فرصت‌های سرمایه گذاری بخصوصی است که برای عموم قابل دسترسی نخواهد بود.

مورد دوم اینکه مدیریت اموال خانوادگی نقش مهمی در انتقال ثروت به جا مانده از زحمات یک نسل به نسل بعدی خود هستند. با فراهم کردن برنامه مدیریت اموال خانوادگی همه جانبه مدیریت اموال خانوادگی از این موضوع اطمینان حاصل خواهند کرد که ثروت خصوصی یک خانواده در طی سالیان آینده محافظت خواهد شد و افزایش نیز خواهد یافت.

در نها‌یت، مدیریت اموال خانوادگی می توانند به خانواده ها در رسیدن به اهداف خیرخواهانه خود کمک کنند. بسیاری از مدیریت اموال خانوادگی خدمات بشردوستانه مانند راه اندازی بنیادهای خیریه، مدیریت کمک های مالی و نظارت بر پروژه های خیریه ارائه می دهند. این به خانواده ها اجازه می دهد تا تأثیر مثبتی بر جامعه و جهان خود بگذارند و در حفظ اعتبار و جایگاه اجتماعی خود موفق عمل کنند.

سرویس‌های پیشنهادی فمیلی آفیس در ایران

بسته به نیاز و تقاضای خانواده‌ها، سرویس‌های متنوعی از سوی این نوع از شرکت‌ها ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

  1. برنامه ریزی مالی: یک برنامه جامع مالی با کمترین ریسک که شامل در نظر گرفتن بودجه برای هزینه‌های جاری خانواده و کسب و کار، مدیریت بدهی و جلوگیری از هدر رفت ثروت و برنامه ریزی برای بازنشستگی می‌باشد.
  2. مدیریت سرمایه گذاری: ایجاد سبد سرمایه‌گذاری متنوع و رصد عملکرد آن و همچنین فراهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری که برای عموم قابل دسترس نخواهد بود.
  3. برنامه ریزی مالیاتی: ارائه مشاوره در خصوص استراتژی‌ سرمایه‌گذاری‌های کارآمد به گونه‌ای که بدهی‌های مالیاتی حداقل شود.
  4. کارگزاری املاک و مستغلات: املاک تضمین کننده دارایی‌ خانواده‌ها است که نیازمند مدیریت املاک هوشمندانه می‌باشد. این خدمت شامل ترکیبی مناسب از  خرید، فروش، نگهداری و یا مولد سازی املاک و مستغلات است به گونه‌ای که به بیشترین سوددهی در دراز مدت دست یابد.
  5. خدمات خیریه: خدماتی همچون انتخاب، تاسیس، ارزیابی و کنترل موسسات خیریه و همچنین مدیریت سرمایه تخصیص داده شده به امور خیریه در راستای پیشبرد اهداف بشر دوستانه و اجتماعی خانواده در قالب مدلی موثر ارائه می‌شود تا در حفظ اعتبار و جایگاه اجتماعی مشتری خود موفق عمل کنند.
  6. مدیریت ریسک: مدیریت ریسک با استفاده از راهکارهای بیمه به گونه‌ای که میزان خسارت را به حداقل برساند
  7. خدمات حقوقی: بررسی اسناد و رفع مشکلات حقوقی از طریق هماهنگی با متخصصان این حوزه از جمله خدمات شرکت‌های مدیریت اموال خانوادگی (Family Office) می‌باشد.
  8. حاکمیت خانوادگی: این سرویس شامل مدیریت ثروت بین نسلی با ایجاد طرحی برای اداره خانواده، تعیین مسئولیت‌های اعضای خانواده، سطح قدرت افراد در تصمیم‌گیری‌ها و همچنین میزان دسترسی افراد به ثروت می‌باشد.
  9. مدیریت سبک زندگی: مدیریت امور روزانه مانند برنامه ریزی سفر، میهمانی‌ها، امور نگهداری از منزل و خدمات مورد نیاز اعضای خانواده و حتی مسائل مربوط به امنیت شخصی نیز می‌تواند در سبد خدمات قرار بگیرد.
  10. مدیریت جانشینی و ارث: رسیدگی به امور جانشینی و انتقال ثروت به نسل‌های بعد، پرداخت بدهی‌ها و مالیات و همچنین تربیت مدیران لایق از داخل خانواده نیز از برنامه‌های بلند مدت این شرکت‌ها خواهد بود.

 

چگونه خانواده‌های ثروتمند به صورت بهینه فعالیت کردند؟

 

 مزیت

از جمله فواید استفاده از خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه‌حل‌های اختصاصی: نیاز و اهداف افراد با یکدیگر متفاوت است از این رو یک راهکار را نمی‌توان به عموم مشتریان تعمیم داد. مدیران ثروت با بهره‌گیری از زمان، انرژی و نیروی انسانی ماهر، راه‌حل‌های منحصر به فردی به منظور دستیابی به حداکثر بازدهی، کیفیت و همچنین رفع نیازمندی‌های مشتریان ارائه می‌کنند.
  • دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری ویژه: متخصصان با استفاده از ارتباطات و اعتبارات خود فرصت‌های سرمایه‌گذاری را خلق می‌کنند که در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. این موضوع به تنوع بخشیدن به سبد دارایی‌های مشتریان کمک می‌کند و پتانسیل دستیابی به سودهای بیشتر را نیز برای افراد و خانواده فراهم می‌کند.
  • سرویس دهی جامع: هدف این شرکت‌ها، شناسایی تمامی نیازهای مشتریان است تا بتوانند مدلی عرضه کنند که تمامی اهداف و نیاز‌های مشتریان در زمینه‌های مختلف از قبیل مدیریت ثروت، امور ملکی، امور اداری حقوقی، امور مالیاتی و … را پوشش دهد. همچنین اطمینان حاصل خواهند کرد که ثروت خصوصی یک خانواده در طی سالیان آینده محافظت شده و افزایش خواهد یافت.

مدیریت اموال خانوادگی در ایران

این نوع کسب و کار به طور رسمی در ایران سابقه فعالیت بسیار کمی دارد و بسیاری از خانواده‌ها و افراد ثروتمند از روش‌های دیگری این امور را انجام می‌دهند، از جمله این روش‌ها همکاری با وکلای حقوقی امین است. این وکلا درمسائل شخصی، خانوادگی و حقوقی افراد متمول درگیر بوده و نقش مشاور در مدیریت اموال خانوادگی را ایفا می‌کنند.

از بزرگترین مشکلات در این فرایند عدم تخصص کافی وکلا در مدیریت ثروت و مدیریت کسب و کار و سرمایه‌گذاری خانواده‌ها است. که منجر به ارائه مشاوره غیر تخصصی ایشان خواهد شد که این مشکل با حضور یک شرکت مدیریت اموال خانوادگی قابل رفع خواهد بود.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، مدیریت اموال خانوادگی (Family Office)‌ در ایران راهکاری بسیار با ارزش برای افراد و خانواده‌های ثروتمندی است که قصد دارند مدیریت ثروت و دارایی خود را به افراد متخصص بسپارند.

این شرکت‌ها خدمات گوناگونی را بصورت کارشناسانه‌ و در قالب یک بسته جامع خدماتی جهت تسهیل امور مشتریان خود با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهند.

در کنار  خانواده‌ها، کسب و کارها نیز برای مدیریت اموال خود می‌توانند به این نوع شرکت‌ها مراجعه کرده و از ایشان بعنوان معاونت اقتصادی خود بهره ببرند.

 

شرکت مدیریت سرمایه دایموند آمادگی دارد کلیه خدمات لازم در خصوص مدیریت اموال خانوادگی را به خانواده‌های ایرانی داخل و خارج از ایران ارائه نماید.

جهت تماس با متخصصین و مشاورین ما رو لینک کلیک کنید.